Social Web Academy


Social Web Academy (ook bekend als Social Media Academy ) is een op internet gebaseerd leersysteem dat formeel leren combineert met e-learning met informeel leren op een gerichte manier. Social Web Academies initiëren leergemeenschappen via formele leerprocessen, waardoor het leren op het internet wordt gestimuleerd. In tegenstelling tot pure netwerken zoals XING , wordt een poging gedaan om het leren van competenties in het netwerk te bevorderen uit formele leerprocessen.

Vereisten

Social Web Academies bouwen voort op de aanpak van connectivisme , nadat leren steeds vaker op het web plaatsvindt (zie G. Siemens, 2006). Alleen degenen die op behoeften gebaseerde netwerken opbouwen, kunnen hun kennis op een tijdige en probleemgerichte manier beveiligen. Daarom hebben leerlingen in een connectivistisch leersysteem een ​​open leeromgeving nodig die ook efficiënte interactiemogelijkheden biedt met netwerkpartners. Leerders hebben de vaardigheid nodig om relevante kennis voor het leerproces te identificeren, beoordelen, beschrijven en ontwikkelen, en om deze te ontwikkelen in een samenwerkingsproces met leerpartners.

Social Web Academies hebben om het doel van de ontwikkeling van vaardigheden te maken in het netwerk mogelijk door middel van kennisoverdracht en klassieke e-learning met communicatie-instrumenten van Web 1.0 en expertise gecentreerd e-learning met web 2.0 -instrumenten ( “ Social Software link“) samen.

Competentieontwikkeling in de zin van zelforganiserend vermogen tot dispositie (zie John Erpenbeck , Lutz von Rosenstiel 2008) vereist een hoog kwalificatieniveau. Mensen met een hoge competentie zijn altijd gekwalificeerd. Kwalificatie alleen is echter niet voldoende om competenties te ontwikkelen. Deze kunnen alleen zelf georganiseerd zijn als het gaat om echte uitdagingen.

Daarom moeten de volgende gebieden aan elkaar worden gekoppeld in de Social Web Academy.

  • Classic e-learning in de Web 1.0 biedt de grondslag voor competentieontwikkeling processen in dit systeem door de nodige kennis van probleemgericht web-based training geeft en zorgt door middel van labo’s, case studies en simulaties. Het kent meestal geen echte dialogen, maar voedt monologen terug. Er is een duidelijke scheiding van Deskundigen (zelfstudie ontwikkelaars) en leerlingen. Communicatie vindt plaats in de leergemeenschap of in-class lezingen.
  • Competence- gecentreerde e-learning in Web 2.0 bouwt voort op een tweede generatie webservices (“ sociale software „) die mensen helpt online samen te werken en kennis te delen. Het is afhankelijk van de emancipatie van studenten die hun ervaring gebruiken, bijvoorbeeld via blogs en wiki’sactief bijdragen en ontwikkelen samen. Daarom omvatten de leerprogramma’s ook overdrachtstaken, bij de verwerking waarvan de studenten praktische ervaring opdoen. Bovendien is het nuttig gebleken om competentieontwikkeling mogelijk te maken door leerlingen in staat te stellen samen met het formele leerproces aan echte praktische projecten te werken. Ze brengen deze ervaringskennis in de leergroep via praktische of projectdagboeken, bijvoorbeeld via blogs, en ontwikkelen deze samen verder. In de loop van de leerprocessen worden de leergemeenschappen omgevormd tot zelfgeorganiseerde praktijkgemeenschappen, die over het algemeen ook na voltooiing van het formele leerproces blijven bestaan. Dit resulteert in een proces van bottom-up kennismanagement van het formele leerproces .

In de regel is de Social Web Academy ontworpen als een blended leersysteem . Competentieontwikkeling kan, onder bepaalde voorwaarden, ook mogelijk zijn in pure online systemen. Als de leerpartners in een intercultureel trainingsprogramma bijvoorbeeld internationaal zijn, is het gezamenlijk leren met de leerpartner al een uitdaging (dissonantie), in het management waarvan competenties worden opgebouwd in een emotioneel labilisatieproces. Als onderdeel van dit blended leersysteem worden online communities systematisch gebruikt om zelfgeorganiseerde verwerving van vaardigheden te ondersteunen. Dit veronderstelt op zijn beurt dat de leerdoelen worden gedefinieerd in termen van competentie en gemeten met geschikte meetsystemen.

De grenzen tussen experts en studenten, professionals en amateurs, maar ook trainers, docenten, coaches en personeel, worden doorlaatbaar via dit geïntegreerde leersysteem. De acties van de leerlingen veranderen.

Structuur

Competentie leren op het net lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig, omdat dit doel echte uitdagingen vereist. Deze blijven echter plaatsvinden op de werkplek of bij de klant. Sociale software biedt echter de mogelijkheid om de ervaring die is opgedaan in het respectieve leernetwerk van de Sociale Academie door te geven en verder te ontwikkelen tot organisatorische kennis in een intensief communicatieproces.

Het is een learning management systeem nodig is voor competentie leren, waarbij niet alleen de functionaliteit voor het formeel leren, zoals lerende organisatie, het verstrekken van het leren van media of communicatie met forums en chats, en kennis management tools en de kracht (werk) hoe te leren omvat. De tools van Web 2.0 zijn hiervoor bijzonder geschikt . Dit aanbod kan worden aangevuld met e-portfolio’s, die elke cursist de mogelijkheid biedt om een ​​eigen leergebied te creëren.

Literatuur

  • John Erpenbeck en V. Heyse: de competentiebiografie . 2e editie, Münster, New York, München, Berlijn 2007
  • John Erpenbeck en W. Sauter: Competentieontwikkeling op het web – Nieuwe blended learning met Web 2.0 . Keulen 2007
  • John Erpenbeck en L. von Rosenstiel: Handbuch Kompetenzmessung . 2e editie, Stuttgart 2007
  • V. Heyse en John Erpenbeck (red.): Competentiebeheer . Münster, New York, München, Berlijn 2007
  • Annette S. Kuhlmann en W. Sauter: Innovative Learning Systems -Competitive Development with Blended Learning and Social Software . Heidelberg 2008
  • George Siemens: Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age . 2004, beschikbaar op [1]
  • George Siemens: Knowing Knowledge . 2006, blz. 29 ff., Toegankelijk onder [2] (PDF, 8.6 MB).

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.