
Zo begin jij de horecazaak van je dromen
De horecazaak van je dromen beginnen; hoe doe je dat? Is het een kwestie van geld, van timing, van geluk? Van de juiste deal vinden voor barkrukken tweedehands en voor horeca tafelbladen? Vanzelfsprekend helpen al die dingen mee (vooral de barkkrukken, yes!), maar om een horecazaak te beginnen waar je écht trots op kan zijn, is het belangrijk om je een aantal dingen goed te beseffen. Lees gauw mee en begin vandaag nog het restaurant of de kroeg waar je al jaren over fantaseert.
Het grondbeginsel
Allereerst is het goed om je te beseffen dat een kroeg, restaurant of café runnen, hard werken is. Uiteraard wordt dit zo’n beetje over elke baan gezegd, maar bij een horecazaak is het net even anders; je krijgt namelijk niet alleen de stress en druk van het Zzp’er zijn op je dak, maar óók nog eens de druk die er normaalgesproken al bij het horecaleven komt kijken. Gelukkig is er iets wat je door dat alles heen kan helpen, mits je er zelf achterstaat. Alles, van het eerste succesvolle jaar tot de eerst verkochte cocktail, begint namelijk bij het concept. Het eerste idee, dat idee waar je al jaren van wakker ligt met de belofte aan jezelf om het te realiseren. Je concept is namelijk waar je niet alleen je marketing, (logo)ontwerp en nog veel meer op bouwt, maar ook hoe jij jezelf als horecazaak gaat onderscheiden van de rest van de wereld. Zo is het bijvoorbeeld zo dat een Ierse kroeg veel meer opvalt in een rij carnavalscafés, of een goede cocktailbar met charmante barmannen én -vrouwen het vaak beter doet dan de discotheek ernaast. Zolang je een sterk concept hebt waar je op kan bouwen, hoe uniek of banaal ook, zit je goed.
De rest
Vergeet ook vooral niet de andere zaken. Zo is het belangrijk om je boekhouding vanaf het begin goed op orde te brengen, en is het zaak dat je een goede interior designer inhuurt om alles op orde te stellen. Een goed design dat in het verlengde ligt van je concept, is een échte aanrader. Nog iets heel belangrijks, iets wat vaak vergeten wordt of onderaan het prioriteitenlijstje komt te staan; je team. Een goed team, eentje waar jij op kan bouwen en wat ook hard voor je wil rennen, dát is pas écht waar je zaak straks op staat of valt. Een team wat vooral ook door jou goed behandeld wordt en gelukkig is in je bedrijf.
Concept, design, boekhouding, geluk, team. Dat zijn je keywords.